Hudikgymnasiet – professionell atmosfär i trivsam miljö

På Hudikgymnasiet förbereds du för livet efter skolan och växer både i kunskaper och som person. I en hemtrevlig miljö där elever och lärare umgås och lär känna varandra, skapas goda relationer. 
– Skolan är mer som en trevlig arbetsplats där elever och lärare arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål, säger rektor Lena Lingman.

Fyra program att välja på, trivsamma lokaler och en sammansatt skoldag utan håltimmar där alla elever börjar och slutar samma tid varje dag är bara en del av det som vi erbjuder. Vår skola ligger i centrum vilket är bekvämt för elever som pendlar från närliggande kommuner, och trots konkurrens av restauranger i närheten väljer majoriteten av eleverna att äta maten som skolans kock lagar. 

Vi har vunnit flera utmärkelser för vår kvalitet och lägger en ära i att ge eleverna ett försprång genom att lägga fokus på att förbereda dem för livet efter skolan.
– När våra studenter kommer till universitetet så kan de arbetssätten och metoderna som krävs för studier på den nivån eftersom de arbetat på samma sätt på gymnasiet. De känner också igen sig när de kommer till arbetsplatser eftersom Hudikgymnasiet och de krav som ställs på eleverna är desamma som på ett vanligt jobb, säger rektor Lena Lingman.

Vid varje skolstart reser eleverna på en teamvecka för att lära känna varandra. De två första åren till en plats i närheten av Hudiksvall, under tredje året till Vemdalen där paddling och fjällvandring ingår. 
– Vi jobbar mycket med gruppdynamik och teambuilding. När man känner sig trygg och törs vara sig själv utvecklas man. Vi bemöter eleverna respektfullt samtidigt som vi ställer höga krav, säger rektor Lena Lingman.

Idrottspecialisering

På våra fyra program kan eleverna också välja idrottsspecialisering. Det kan vara ridning, fotboll, dans, längdskidåkning eller någon annan sport. Att få utöva sin idrott några timmar i veckan på skoltid är något som är populärt. Skolan gör ett individuellt upplägg för varje elev. Kravet är att eleven ska tillhöra en klubb eller en organisation och ha tillgång till en tränare eller instruktör. 

Musik

Estetprogrammet har en omtyckt musikinriktning. Nybörjare eller musikelev med flera års erfarenhet spelar ingen roll. Alla har en plats och får utvecklas från just sin nivå.

– Vi tror att man utvecklas bäst som musiker genom att spela med andra så vi lägger fokus på att spela i ensemble och att spela inför publik så ofta som möjligt, säger lärare Janne Karlsson.

Grafisk design

Estetprogrammets andra inriktning är grafisk design. Under tre år får eleverna lära sig vad visuell kommunikation är i alla olika former. Genom att fotografera, filma, designa logotyper, skapa trycksaker och större produktioner lär sig eleverna hantera program och verktyg, men får också kunskaper i den teoretiska delen som kan handla om hur människan påverkas av medier eller hur den tänkta målgruppen nås.
– I årskurs 1 får eleverna prova på och testa verktygen, i årskurs 2 får de träna, och i årskurs 3 jobbar de i skarpa lägen gentemot lokala företag. Då har eleverna själva hand om kundkontakterna, ordnar möten, gör offerter och levererar de produkter som företagen vill ha. Jag finns med i bakgrunden som handledare men också som kvalitetssäkring, säger Richard Schreiner, lärare på programmet.

Barn- och fritid

Vill du hellre arbeta med människor i olika åldrar är barn- och fritidsprogrammets inriktning fritid och hälsa ett bra val, efter avslutad utbildning kan du arbeta med barn och ungdomar, med aktiviteter för alla åldrar eller inom äventyrsturismen. Gustaf Andersson, lärare på programmet, berättar att många verksamheter som äventyrs- och fjällturismen fick ett uppsving under pandemin och kommer att fortsätta behöva välutbildade och engagerade ledare.

Utbildningen är bred och ger stor kunskap i att möta, leda och coacha människor oavsett vilken genre du väljer. En kurs i utbildningen handlar om entreprenörskap som gör det möjligt att starta eget företag.

Vi jobbar mycket med gruppdynamik och teambuilding. När man känner sig trygg och törs vara sig själv utvecklas man. – Rektor Lena Lingman

Här möter du två av våra elever:

Tove Jensen, samhällsvetenskapsprogrammet, åk 3:
– Att välja Hudikgymnasiet är bland de bästa val jag gjort. Vi har en så fin gemenskap och alla får plats att vara sig själva. Vi hjälps åt och är schyssta mot varandra, det tycker jag om. Vårt Mående står i fokus och de vuxna bryr sig faktiskt om oss. Lärarna hjälper oss alltid åt rätt håll och får oss att nå våra mål.

Kajza Larm, estetiska programmet, åk 2:
– När jag först besökte Hudikgymnasiet visste jag direkt att det var här jag ville gå. Det finns alltid stöd och hjälp från lärare och andra elever vad du än är fundersam över. Jag är så glad över att ha börjat på Hudikgymnasiet och längtar till att se hur jag utvecklas de här åren.