”De nio”

Avgångselever som läst litteraturvetenskap på Glada Hudikgymnasiet har utsett 2013 års pristagare i litteratur.
Uppgiften eleverna fick var att utse deras egen personliga nobelpristagare i litteratur.. De har fått välja ur sin egen personliga läsning och ta fram och bedöma deras absoluta favorit. Kriterierna har varit lite annorlunda än de ordinarie för en Nobelpristagare i litteratur, författaren behöver till exempel inte vara vid livet idag.

Resultatet är boken ”De Nio” som innehåller elevernas tacktal till dessa författare.

”Vad roligt att jag ska få nobelpriset! Och så fint dina elever skrev om mitt författarskap. Jag är rörd och tacksam!”
Jonas Gardell

”Så fint!!!! va rörd, stolt och glad jag blir.”
Mia Törnblom

Det officiella överlämnandet till Akademien kommer att ske genom att en delegation från skolan, bestående av lärare och elever, överlämnar boken till Odd Zschiedrich Kanslisamordnare, ansvarig för verksamheten vid Svenska Akademiens kansli.
Samtliga pristagare som är i livet, Clive Barker, Peter Stamm, Paolo Cuelho, Jonas Gardell, Mia Törnblom och Susan Collins är inbjudna att delta vid överlämnandet.
Plats: Källargränd 4
Tid: Tisdag 29/10 kl 13.30