Äventyret börjar

En gymnasieutbildning skiljer sig från grundskolan på flera sätt. Vi har samlat lite information och tips till er som ska börja gymnasiet.

Lyckas med din gymnasieutbildning!

• Ny spelplan, nya regler

En gymnasieutbildning består av flera enskilda kurser i en stor variation av ämnen. Ditt programval styr vilka kurser du ska läsa i de olika årskurserna på en treårig utbildning. Här ser du vilka kurser som ingår i våra program. Du får betyg i kursen vid kursslut. Kurserna är olika långa men betyget i slutet av kursen består under din gymnasietid. Du har inte möjlighet att ändra ett godkänt betyg efter det att kursen är slut. Det betyder att till skillnad från i högstadiet där du fått ett betyg i Svenska som sedan ändrats fram till att du får ett slutbetyg så kommer du på gymnasiet att få ett betyg i Svenska efter åk1, ett till betyg i Svenska i åk 2 och ett sista betyg i åk 3. Det är viktigt att ha koll på det för det innebär att man måste hålla hög fart redan i åk 1 eftersom alla betyg man får kommer på examensbeviset i åk 3.

• Det finns bonuspoäng att tjäna!

Med några strategiska val av kurser kan du öka ditt meritvärde med upp till 2 poäng. Flera språk- och matematikkurser ger så kallade extra meritpoäng. Om du t.ex. väljer att fortsätta läsa det moderna språk du läst i högstadiet så ger det extra meritpoäng medan ett nybörjarspråk inte ger några extra poäng.

• Snittbetyget i Sverige är C

I Sverige är snittet på meritvärde för alla gymnasieelever 14,6 av 20. Det är strax under C i snitt. Det är bra att ha koll på det om man någon gång i framtiden skulle vilja läsa på högskola/universitet. Steg 1 för att kunna göra det är att skaffa sig en gymnasieexamen med högskolebehörighet så att man är behörig att söka den utbildning man vill gå. Steg 2 är ju att kunna konkurrera med övriga sökande om de platser som finns och då är det meritvärdet som avgör.

• Var aktiv!

Vår erfarenhet är att elever som är aktiva i sin utbildning lyckas bättre. Det är viktigt att du kommunicera med dina lärare, ta reda på vad som krävs av dig och implementera strategier för ditt pluggande. Var nyfiken, ställ frågor och skapa en struktur för att hålla reda på din utbildning.

• Maximera möjligheterna!

Ät, sov, rör på dig – repeat!

Det här är din grund, din bas att bygga vidare på. För att du ska få ut så mycket som möjligt av din utbildning så är det viktigt att komma till skolan i ett skick som gör att du kan lära dig allt som ingår i kurserna. Du behöver sova, du behöver äta bra och du behöver fysiskt aktivitet. Du behöver också vila hjärnan från skärmar och tanka energi genom att göra andra roliga saker. Dessa enkla råd ger dig de absoluta bästa förutsättningar för att lyckas med din utbildning och även i livet. Det här är troligen den viktigaste rådet du kan följa!

Vill du söka till oss utanför ansökningsperioden eller vill du ändra ditt gymnasieval? Klicka vidare och fyll i vårt fomulär. 🙂