Vad hände sedan?
I vår intervjuserie möter vi tidigare elever från Hudikgymnasiet som delar med sig av sina resor efter studenten. Den här gången träffar vi Nathan som mellan 2018 och 2021 läste samhällsvetenskapsprogrammet på Hudikgymnasiet. Under sin gymnasietid fann han inte bara kunskap, utan även något ännu viktigare – en plats där han blev sedd, lyssnad på och uppmuntrad att växa i sin egen takt.
Idag studerar han juridik, avslutar en elektrikerutbildning och planerar vidare studier inom statsvetenskap eller socialt arbete – med siktet inställt på att arbeta för barn och ungas rättigheter.
Vad tar du med dig från din tid på Hudikgymnasiet? Hur förberedde skolan dig för framtiden?
Hudikgymnasiet gav mig inte bara kunskaper inom identitet, samhörighet och problemlösning ur ett intersektionellt perspektiv, utan också något ännu viktigare: en miljö där jag blev accepterad för den jag var. Lärarna såg mig, mötte mig utifrån min förmåga och gav mig utrymme att själv utforska min väg, utan att definiera mig. Det skapade en trygghet som lät mig växa, både som individ och i min tro på mig själv.
Tack vare denna miljö har jag idag en stark självtillit och en djup etisk och moralisk kompass, något jag är oerhört stolt över.
”“Hudikgymnasiet gav mig inte bara kunskaper inom identitet, samhörighet och problemlösning ur ett intersektionellt perspektiv, utan också något ännu viktigare: en miljö där jag blev accepterad för den jag var.“

Namn: Nathan Marcussen
Ålder: 23 år
Program på Hudikgymnasiet: Jag läste samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap.
Studentår: 2021
Vad gör du nu? Studerar juridik och går elektrikerutbildning.

”“Utan den styrka och det mod som Hudikgymnasiet hjälpte mig att bygga upp, hade jag kanske aldrig vågat ta den vägen.”
Vad gör du idag? Har tiden på Hudikgymnasiet påverkat dina val efter studenten?
Efter studenten tog jag direkt steget ut i arbetslivet. Redan under gymnasietiden hade jag gått två utbildningar inom säkerhetsbranschen, vilket gjorde att jag kunde börja arbeta direkt. Först på Öland, sedan i Södertälje och Stockholm. Utan den styrka och det mod som Hudikgymnasiet hjälpte mig att bygga upp, hade jag kanske aldrig vågat ta den vägen.
Idag är jag tillbaka i Hudiksvall och har flera projekt på gång samtidigt. Jag studerar juridik på universitetet och avslutar min elektrikerutbildning, som blir klar till hösten. Därefter planerar jag att fortsätta studera på universitetsnivå, antingen inom statsvetenskap eller socialt arbete. Hudikgymnasiet har utan tvekan påverkat mina val efter gymnasiet, inte minst genom att hjälpa mig hitta min verkliga passion: barn och ungas rätt till trygghet och utveckling. Skolan lärde mig också vikten av att planera, genomföra och utvärdera – ett verktyg som har blivit oerhört betydelsefullt för mig, eftersom varje val jag gör grundar sig i viljan att i slutändan arbeta med något där jag kan hjälpa barn och unga att få sina behov och rättigheter tillgodosedda.
Vad vill du säga till någon som funderar på att söka till Hudikgymnasiet?
Till dig som funderar på att söka till Hudikgymnasiet – särskilt om du har NPF eller har haft svårt att få rätt stöd i grundskolan – vill jag säga: du kan klara det, och du kan komma långt. Jag vet hur det känns att vara blyg, vilsen och osäker på om man verkligen kan ta sig igenom gymnasiet. Jag vet också hur det känns att ständigt bli definierad av andra och att inte få den hjälp man faktiskt behöver. Men Hudikgymnasiet har en miljö där du kommer att bli sedd och respekterad, där du får stöd att ta dig igenom hinder och möjlighet att utvecklas i din egen takt. Och om du känner dig helt vilsen efter år av att andra har försökt tala om för dig vem du är, så kommer Hudikgymnasiet att vara den trygga hamnen där du kan börja hitta din egen väg!