En tydlig struktur är avgörande för att skapa en bra och motiverande skolmiljö. Vi vill förbereda våra elever för arbetsmarknaden genom att lära dem hantera rutiner och förväntningar. Hudikgymnasiet är en liten skola, vilket gör att vi kan ge varje elev den uppmärksamhet de behöver. Den korta beslutsvägen gör att vi snabbt kan fatta beslut och engagera hela skolan när det behövs. Vi har inga håltimmar och alla elever har rast samtidigt, vilket skapar en arbetsplatsliknande struktur. För oss är hög närvaro och punktlighet en självklarhet. Vi erbjuder även sommarskola för elever som behöver jobba i kapp kurser. Varje elev har en coach, en av lärarna på skolan, som fungerar som en kontaktperson för både elev och vårdnadshavare. Coachens uppgift är att följa upp elevernas mål och ge stöd i deras skolarbete och framtidsplanering.
Vår organisation
Struktur & motivation
Våra lärare
På Hudikgymnasiet värderar vi mer än bara ämneskompetens hos våra lärare. Vid rekrytering lägger vi stort fokus på ledarskapsförmåga, coaching och förmågan att motivera elever. För att säkerställa en hög undervisningskvalitet satsar vi kontinuerligt på fortbildning inom dessa områden. Våra lärare fungerar som starka ledare i klassrummet och förstår vikten av att skapa en engagerande miljö. Vi tror att en motiverad elev är en framgångsrik elev, och därför är motivation en grundsten i vår pedagogik.
Arbetsgivarperspektivet
På Hudikgymnasiet strävar vi efter att återspegla arbetslivet inom skolans väggar. Vi arbetar företagsmässigt och främjar en produktiv atmosfär där eleverna både lär sig att samarbeta som ett lag och ta ansvar individuellt. Konflikter och utmaningar hanteras som en naturlig del av utvecklingen, vilket stärker elevernas förmåga att lösa problem och navigera i gruppdynamik. Resultatet är trygga, motiverade och självständiga elever som alltid har stöd att vända sig till när det behövs, samtidigt som de blir skickliga på att hantera vardagens utmaningar.
Skarpt läge
En viktig del av vår utbildning är att ge eleverna verkliga arbetsuppgifter för riktiga kunder och publik. Genom åren har våra elever arbetat med att skapa logotyper, hemsidor, filmer och affischer för lokala företag och organisationer i Hudiksvall. De har även bidragit som musiker och ansvarat för ljud- och ljusteknik på flera evenemang. Genom
samarbeten med näringslivet får eleverna erfarenhet av att arbeta i skarpa lägen, vilket förbereder dem för framtida yrkesliv.
Motivations- och ledarskapsutbildning
På Hudikgymnasiet ingår ledarskap i alla program och är en central del av utbildningen. Vår ledarskapsutbildning hjälper eleverna att utveckla förmågor som självledarskap, att leda andra, fatta beslut och hantera konflikter. Genom cirka 300 timmar av utbildning får våra elever ett ovärderligt försprång inför framtiden. Vi fokuserar också på teambuilding, och varje år åker vi på en uppskattad teamvecka som stärker sammanhållningen mellan lärare och elever.
Kvalitets & utvecklingsarbete
Vi är med och utvecklar svensk skola, inte bara genom det engagemang och den debatt vi varit en del av lokalt sedan starten av Hudikgymnasiet 2006, utan dessutom på nationell nivå.
Vi har genom vårt gedigna arbete och våra framgångar fått förmånen att föreläsa på konferenser, i Almedalen och i tv. Vi tar löpande emot besök från andra skolorganisationer som vill dra lärdom av hur vi arbetar. Vi finns också representerade som gott exempel i flera av Skolverkets stödmaterial.
Flera personer i skolledningen har dessutom uppdrag i olika nationella sammanhang som bidrar till utvecklingen av svensk skola.
Det mest aktuella är att Lena Lingman (Rektor på Hudikgymnasiet och Skolchef på Hudikskolan) sitter med som expert i den Läroplansutredning som regeringen tillsatte i december 2023. Utredningen syftar till att lägga en grund för läroplaner som är tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper och som är bättre anpassade efter barns kognitiva utveckling.
Varför har du fått frågan om att delta i regeringens läroplansutredning?
– Jag har varit med i regeringsutredningar förut och fick frågan av Friskolornas riksförbund om jag ville representera dem i Läroplansutredningen.
Varför tackade du ja?
–Jag tycker att det är viktigt att Läroplanen utvecklas så att faktakunskaper får större tyngd än idag. Dagens kursplaner fokuserar mycket på analys men för att kunna göra en bra analys måste du ha goda kunskaper om ämnet. Jag tackade ja direkt, att vara med som expert i utredningen ger en unik möjlighet att vara med och påverka utformningen av vårt kanske viktigaste styrdokument.
Engagemang sedan tidigare
Lena Lingman, ägare
– sitter i styrelsen för Almega Utbildning.
Aaron Diseborn, Organisationschef
– är sedan 2018 med och utvecklar nätverket ”Skolor i världsklass”. Ett nätverk av utmärkelsemottagande skolor som utbyter erfarenheter, för dialog kring olika aktuella teman och som under kommande läsår kommer utveckla ett samarbete där nätverket erbjuder sin samlade kompetens till andra organisationer.


Kvalitets- och utvecklingsarbete
”En skola som verkligen kan locka fram lärande hos eleverna, måste också kunna odla sitt eget lärande.”
För att odla vårt eget lärande behöver vi titta på kompassen ofta och ställa oss frågan: ”Om vi fortsätter som vi gör nu, når vi de mål vi satt upp?”. Vi mäter alltså något och ser om det ger oss önskat resultat. Utifrån de svar vi får planerar vi åtgärder som vi tror förbättrar resultatet och därefter genomför vi dessa åtgärder. Sedan mäter vi igen och gör om samma procedur
Hur vi jobbar
Vi har ett välutvecklat och prisbelönt kvalitetsarbete där vi kontinuerligt gör uppföljningar och utvärderingar. Allt för att elever och personal ska få de bästa förutsättningarna för att nå ett bra resultat. Vi analyserar, utvärderar och tar fram åtgärder för att bli ännu bättre, i vårt arbete mot att bli världens bästa skola.
Det är en självklarhet för oss att ha metoder för att ta reda på orsaker till de olika resultat vi får. Lika självklart är det att ha metoder för att snabbt kunna vidta åtgärder för att påverka resultaten framåt. När vi vet orsakerna till varför något blir som det blir, så kan vi upprepa sådant som leder till goda resultat och förändra sådant som leder till dåliga.
Som elev Hudikgymnasiet är man hela tiden delaktig i vårt kvalitetsarbete. Man är med och svarar på enkäter och utvärderingar men det som är unikt för oss är att man också är med och analyserar resultaten och tar fram åtgärder för förbättring. Detta skapar ett reellt inflytande som ger våra elever motivation till att uttrycka sina åsikter och motivation till att delta i förändringsarbete men framförallt har det varit totalt avgörande för att skapa den trivsel och de goda resultat vi uppnått.
Skolinspektionen
När Skolinspektionen gjorde tillsyn på skolan 2008, 2014 och 2022 så genomgick skolan inspektionerna helt utan anmärkningar något som är mycket ovanligt.
Skolinspektionen:
Hudikgymnasiet har ett mycket välstrukturerat och systematiskt kvalitetsarbete i vilket all personal och alla elever inbegrips i.
Olika instrument för uppföljningar och utvärderingar används på ett systematiskt sätt i syfte att hela tiden utveckla verksamheten.
– Skolinspektionen
SIQ - Institutet för kvalitetsutveckling
Hudikgymnasiet tilldelades Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2009 och utmärkelsen Svensk Kvalitet 2013 av SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling. Läs mer under utmärkelser.
SIQ är en icke vinstdrivande stiftelse som ingår i kretsen av de sk industriforskningsinstituten. Huvudmän är svenska staten, via Tillväxtverket, samt medlemsorganisationerna i Intressentföreningen Kvalitetsutveckling.
SIQs uppgift är att stimulera och bidra till ständiga förbättringar med helhetssyn i alla typer av verksamheter. De vill medverka till ett Sverige där alla organisationer utvecklar ett kundfokuserat, hållbart agerande och tar tillvara människors och verksamheters fulla potential.
SIQ tillhandahåller verktyg, arbetssätt och stöd till organisationer för att kunna se sina egna styrkor och förbättringsmöjligheter. Genom Utmärkelsen Svensk Kvalitet och Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola hjälper de verksamheter med en professionell genomlysning. De som är tillräckligt bra tilldelas en utmärkelse och lyfts fram som föredömen att inspireras och lära av.
Visselblåsartjänst på Hudikskolan & Hudikgymnasiet
Vi värnar om förtroendet från våra medarbetare, samarbetspartners och allmänheten. För att upprätthålla hög transparens och förebygga missförhållanden erbjuder vi en visselblåsartjänst där du anonymt kan rapportera misstänkta allvarliga problem i verksamheten. Alla rapporter hanteras av två oberoende interna personer som utreder ärendet och avgör vidare åtgärder. Tjänsten är krypterad för att säkerställa din anonymitet och inga IP-adresser kan spåras.
För mer information och för att lämna en rapport, använd den externa länk vi tillhandahåller.