När vi startade Hudikgymnasiet 2006 så sa vi att det ska ha spelat roll att ha gått på vår skola. Om det inte gör det så har vi inget existensberättigande. Vi måste göra något annorlunda och bättre, annars finns det andra skolor man kan gå på. Vi var inte skolmänniskor i ordets rätta bemärkelse när vi startade skolan. Vi hade jobbat i många år med arbetslösa ungdomar som hade gått ut gymnasiet. Vi hade då märkt, att oavsett hur det hade gått för dem i skolan, så var många dåligt förberedda för livet efter skolan och hade lågt självförtroende och låg självkänsla. Efter den utbildning vi hade, som ledde till att 90 % gick vidare till jobb eller högre studier, så frågade eleverna oss ofta: – Varför fick vi inte lära oss det här i gymnasiet. Det var fröet till Hudikgymnasiet – en skola där du utvecklas som person samtidigt som du får en gymnasieutbildning av hög kvalitet.
Vi har skapat en skola där eleverna är trygga och kan vara sig själva samtidigt som de kan utveckla sina kunskaper och nå sin fulla potential. Vi lär känna våra elever och de lär känna oss. Vi tror på dem och vi visar att vi gör det. Det gör vi genom att umgås med dem och bemöta dem respektfullt men också genom att ställa höga krav på deras beteende och på hur de sköter sin utbildning. Vi förbereder våra elever inför framtida studier och arbete och har organiserat skolan att likna en arbetsplats, både när det gäller arbetssätt och schema men också genom att ha fina och trivsamma lokaler. Vår bästa stund på hela året är när vi får se ut över våra studenter på vår fina studentceremoni och känna att de är förberedda, att de tror på sig själva och att det spelade roll att de valde Hudikgymnasiet.